Omtale; Thazarens makt - herskeren av Marianne Nelvik

For en liten stund tilbake fikk jeg tilsendt et leseeksemplar av fantasyromanen Thazarens makt - herskeren av Marianne Nelvik fra forlaget. Nå har jeg lest boka og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Katja Belmon er blitt en del av troppen - magikerne som skal beskytte folket mot farene som truer utenfor bymurene. Der følger sorte øyne med fra skyggene. Portalene som leder til andre verdener, må for enhver pris ikke havne i fiendens klør, og Passasjen må voktes. Katja er en av de uinnvidde - de som ikke har tilgang til disse ukjente verdenene, der fare og spenning lokker. Troppens hverdag er diktert under et strikt regime, men ikke alle er laget for å følge regler. En dag får Katja en uventet ordre, hun kastes ut i et ansvar hun ikke er klar for. Enda mindre klar er hun for virkeligheten som venter. Magiens kraft skal være en velsignelse, men viser seg også å være lunefull. Hva er egentlig rett og galt? Hvor går grensen mellom godt og ondt?

Mine tanker om boka
Jeg hadde definitivt sans for denne romanen. Den leker litt rundt og stiller spørsmål om hva som rett og galt, spesielt når en ikke vet hele sannheten eller noen ikke forteller deg alt. Det er i tillegg nok action og vendinger i plottet til at boka er spennende å lese. For min del, registrerer jeg også at forfatteren har gjort bakgrunnsarbeid, til at verdensbygginga virker stødig, som potensielt kan være en fallgruve for fantasyforfattere hvis de ikke gjør jobben skikkelig. En blir i tillegg kjent med karakterene underveis, og jeg nekter ikke for at jeg likte Katja veldig godt, og syntes Bragd var ok etter hvert, selv om han virket som en drittsekk til å begynne med.

Uansett, boka kan i hvert fall anbefales, både for ungdom og voksne og jeg håper det kommer flere bøker i serien.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge