Omtale; Når stormen aldri løyer av Lars Helle

For lenge siden var jeg heldig nok til å motta et leseeksemplar av krimromanen Når stormen aldri løyer av Lars Helle fra forlaget. Nå har jeg lest boka og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
En forblåst novemberdag i 2012 banker det forsiktig på krimforfatter Kurt Stilles dør. Utenfor står en søkkvåt, ung kvinne. Hun bringer med seg et brev som snur Kurts verden på hodet. Alle tanker han har tenkt, må tenkes på nytt. Vonde ting vil virvles opp. Sorg hentes fram. I 1984 deltok Kurt Stille i etterforskningen av drapet på datteren til en svært moralistisk biskop. Jakten brakte ham i kontakt med kristenrockere, forfyllede forfattere, Grand Prix-artister og vikingspillere. Det eneste de hadde til felles var at de løy. Har kvinnens brev en forbindelse med attenåringen som ble funnet død ved foten av et stup midt under Lillehammer-OL? Eller med gutten som ble drept i en narkohandel mens politiet var opptatt av å lete etter NOKAS-ranerne? Samtidig som Kurt forsøker å finne sammenhengene ingen andre vil se, lurer en skygge i kulissene. En som vil Kurt og datteren hans alt enn godt.

«Når stormen aldri løyer» er en ekte «who-done-it-krim». Her gis leseren alle
muligheter til å løse gåtene før hovedpersonen.

Dette er Lars Helles første roman om Kurt Stille.

Mine tanker om boka
Siden jeg allerede har lest noen bøker av Lars Helle, visste jeg hva jeg gikk til og jeg ble ikke skuffet. Det er nok av tråder og spor som nøstes opp. Historien er interessant, samt jeg har sans for språket og skrivestilen til forfatteren. Gunnar Holt, hovedpersonen i den forrige serien til Lars Helle dukker også kjapt opp i denne romanen. Når stormen aldri løyer kan definitivt anbefales.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge