Omtale; En afrikaner på Grønland av Téte-Michel Kpomassie

Jeg har innimellom vært på jakt etter bøker jeg kunne bruke til Land i verden-prosjektet mitt. Da jeg kom over boka En afrikaner på Grønland av Téte-Michel Kpomassie, som er fra Togo, endte jeg opp med å lese den. I dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Forfatteren vokser opp i det vestafrikanske landet Togo og er 16 år da han kommer over en bok om Grønland. Han blir bergtatt av historiene om folket som lever i isødet, og 8 år senere står han på dekket til en båt som legger til på Grønlands sørkyst. Forfatteren skildrer tradisjoner og levesett uten europeernes fordommer og dårlige samvittighet, og gir et bilde av grønlandsk dagligliv på 1960-tallet.

Mine tanker om boka
Det er kanskje enkelte ting i boka som er litt ubehagelig lesing, men det er allikevel en tankevekkende bok, spesielt med tanke på forholdet mellom danskene og de innfødte. Forfatteren får i tillegg frem kontrastene mellom de to gruppene på en fin måte. En afrikaner på Grønland er uansett verdt å lese for å få et innblikk av Grønland på 60-tallet.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge