Omtale; En frivillig død av Steffen Kverneland

I jakten på nye norske bøker, endte jeg opp med å låne En frivillig død av Steffen Kverneland på biblioteket og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Steffen Kvernelands dypt personlige tegneseriebok «En frivillig død», kretser om faren og farens selvmord, da Kverneland var 18 år, og hvordan det har påvirket hans liv. Ved siden av Kvernelands fremragende tegnekunst har boka dynamisk og nyskapende bruk av familiefotografier. Fremstillingen er nær og sterk, til tider med en befriende humor.
Steffen Kverneland (f. 1963) ble i 2017 tildelt den høythengende Svenska Serieakademiens internationella pris for sitt samlede forfatterskap. For «Munch» (2013) mottok han som første tegneserieskaper Brageprisen i kategori sakprosa. "Munch" er oversatt til 11 språk.

Mine tanker om boka
Det er ikke det letteste å omtale en bok som omhandler selvmord i nære relasjoner, men Steffen Kverneland får frem hvordan selvmord påvirker omgivelsene på en interessant måte. Samtidig får boka frem et viktig tema, nemlig psykisk helse og selvmord blant menn. I tillegg likte jeg kombinasjonen tegnekunst og fotografier.

Før jeg avslutter, vil jeg bare minne de som sliter at de ikke er alene og at det er hjelp å få. For litt mer informasjon, kan du gå inn på denne nettsiden.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge