Omtale; ... som duften av en drøm ... (Kybernetiske fabler) by Bjarne Benjaminsen

I fjor var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av novellesamlinga ... som duften av en drøm ... (Kybernetiske fabler) by Bjarne Benjaminsen fra forlaget. Nå har jeg lest boka og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Se på fuglene!, pleide far din å si. Den grove fingeren hans pekte på en sjøfugl i ensom majestet, svevende inn fra havet med en sprellende fisk i nebbet … Slik må også du la kroppen bære deg gjennom livet, sa far din.
Men når så du sist en levende fugl … i trad.-virkeligheten?
Du klipser 3V-brillene på plass foran øynene dine.

Hvor verdifulle er sanseinntrykk av tapte naturlandskap?
Hvem fortjener å dele ditt nervesystems innerste signaler?
Hva kan meditasjon brukes til i den digitale hverdagen?
Henger suget i bringen sammen med de elektriske uværene
som herjer planeten?
Og hva slags stoff er egentlig drømmer vevet av?

I disse ti ”kybernetiske fablene” stilles vågale og skremmende spørsmål. Gjennom science fiction og fabelprosa kretser boka inn en rystende tematikk: Hva vil det si å være et menneske i en digital verden? Er menneskenes hjerter like til alle tider – eller står vi i dag overfor en sosial og teknologisk omkalfatring av selve menneskenaturen?

Mine tanker om boka
Jeg hadde definitivt sansen for denne samlinga. Den stiller spørsmål om mennesker og teknologi, som får en til å tenke. Det er noe av det jeg faktisk liker med sci-fi, at sjangeren av og til får en til å tenke over hvor avhengige vi er av teknologien, samt stille spørsmålet om all teknologi er av det bedre.

Må jo og nevne at jeg også likte veldig godt illustrasjonene av Thore Hansen i denne boka. Ja, han som har laget bøkene om sjøormen Ruffen.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge