Omtale; Fysisk av Andrew McMillan

Med LGBTQIA Reading Challenge i bakhodet, endte jeg opp med å lese diktsamlinga Fysisk av Andrew McMillan og nå kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
FYSISK er en hymne til den mannlige kroppen, til mannlig vennskap og mannlig kjærlighet - fulle av muskler. De er noen ganger sjokkerende, men de er alltid dypt rørende. Leseren er nærmest vitne til en religiøs lovprising av kjødet.

Diktene i denne første samlingen stiller spørsmålet om hva det vil si å være mann og om selve det maskuline. Den handler om det menneskelige møtet, fra det helt tilfeldige til det intime og på slutten er det alltid en følelse av håp.

Poeten Thom Gunn, ledestjernen i denne samlingen, sa at poesi springer ut av besettelse og lidenskap. Få debuter er så lidenskapelige og sanselige som denne.

Mine tanker om boka
Det er en til tider noe rå diktsamling, men det var noe av det jeg likte ved den, selv om det selvfølgelig var noen dikt jeg likte bedre enn andre. I tillegg tror jeg at diktsamlinga kanskje passer bedre til menn, noe som gjør at jeg sånn sett kanskje er litt utenfor målgruppen.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge