Omtale; Døden på Slottsfjellet av Glenn Johansen (redaktør)

I fjor kom jeg over novellesamlinga Døden på Slottsfjellet av Glenn Johansen (redaktør), hvor det bare var krimnoveller. Da samlinga hørtes interessant ut, i tillegg til at den ble utgitt av et lite forlag, endte jeg opp med å kjøpe den. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Som den eneste av sitt slag blader "Årets krim" noen av Norges beste krimforfattere med nye og spennende krimstemmer i en novellesamling som passer like godt i påsken og i sommerferien, som i de mørke høstkveldene. I årets utgave av "Årets krim" finner du 19 spennende noveller. Tretten historier skrevet av veletablerte forfattere, og seks noveller skrevet av vinnerne i LIV Forlags årlige krimnovellekonkurranse. De fleste novellene i samlingen har aldri tidligere vært publisert. Så lukk vinduene, trekk for gardinene, lås døren og sett deg godt til rette. Gjør deg klar til å møte Varg Veum, Svend Foyn, Lensmann Lund og mange flere i Årets Krim 2014, Døden på Slottsfjellet.

Mine tanker om boka
Det at det var en blanding mellom kjente og ukjente forfattere, gjorde denne novellesamlinga spennende. Det var selvfølgelig noen noveller jeg likte bedre enn andre, men det var uavhengig av min smak, god kvalitet på novellene. Døden på Slottsfjellet viser at det finnes mye bra fra små forlag. Bare synd at de ikke blir mer fremhevet, fordi det finnes ofte mange juveler blant dem.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge