Omtale; Pinnsvin av Henrik Hovland og Karen Aarre

I fjor var jeg såpass heldig at jeg mottok et leseeksemplar av boka Pinnsvin av Henrik Hovland fra forlaget. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Visste du at når pinnsvinet sover, slår hjertet 147 slag per minutt, men at det bare slår fem ganger per minutt når det er i dvale? Eller at det om vinteren kan gå opptil to timer mellom hver gang pinnsvinet trekker pusten? Pinnsvinet har mange fiender: grevlingen, reven, ugla, kulda, bilen, slåmaskinen, kant-klipperen, robotklipperen, bråtebrann til og med en skål med melk. For visste du at pinnsvinet ikke tåler laktose? Dette er en faktabok om et av de mest folkekjære dyrene i vårt nærmiljø. En liten krabat som både barn og voksne er opptatt av, men som mange av oss vet lite om.

Om forfatter og illustratør: Henrik Hovland (f. 1965) er forfatter og journalist. Han har foruten bøkene om Johannes Jensen (ill. Torill Kove) og bildeboken "Glefs" (ill. Tone Lileng), skrevet tre bøker for voksne. Hovland er fra Drammen og bor nå i Oslo. Karen Aarre (f. 1972) er bildekunstner og har en doktorgrad i sosialantropologi fra Oxford University. Hun har jobbet som dokumentarfilmregissør, researcher og videojournalist for BBC, NRK og TV2. Dette er hennes debut som barnebokillustratør. Aarre bor i Oslo.

Mine tanker om boka
Dette er en bok jeg ble sjarmert av, spesielt på grunn av de utrolig fine illustrasjonene. En ekstra bonus var forklaringen på hvordan en kunne lage et piggsvin-hus i slutten av boka. Litt av grunnen til at jeg ble sjarmert av boka var nok fordi at jeg har hatt sansen for de piggete vesenene og har matet dem med kattemat.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge