Omtale; Glimt av Tor Arve Røssland

For en stund siden kom jeg over ungdomsromanen Glimt av Tor Arve Røssland og jeg endte opp med å lese den. I dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Øygrøssar som får det til å fryse på ryggen til lesaren!

Jon flyttar til ei øy i havgapet med legemor si. Det vakre landskapet skjuler stygge løyndommar for kvifor må ungdommane ut av ungdomshuset før klokka 19:33, og kva er det demente frk. Hansen eigenleg prøver å fortelje Jon? Kva har 2. verdskrigen å gjere med alt det mystiske som skjer?

Tor Arve Røssland har gjort det igjen! Glimt er ein skikkeleg grøssar.

Mine tanker om boka
For oss voksne, er Glimt kanskje ikke så veldig skummel, men jeg vil tro at den er hakket mer skummel hvis en er tenåring og leser boka. Jeg er kanskje litt for herdet, da jeg har lest veldig mange skumle bøker gjennom årene. Glimt veksler mellom Jon og nåtiden og Sigrid og andre verdenskrig, men boka er oversiktlig, samt lett å følge.

Selv om boka kanskje ikke var i det skumleste laget for min del, falt jeg allikevel for den, da den tross alt er en spøkelsesfortelling med overnaturlige elementer, samt forteller litt om andre verdenskrig, hvordan kvinner som falt for tyskere ble behandlet, voldtekt og maktmisbruk på en fin måte.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge