Omtale; Menssmerter av Kopano Matlwa

For en stund tilbake var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av romanen Menssmerter av Kopano Matlwa fra forlaget. Jeg fant fort ut at jeg kunne bruke den i forbindelse med både land i verden prosjektet mitt, samt Literary Voyage Around the World Reading Challenge og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
«Du lærer mye midt på natten: at om du gråter mens du tisser og henger med hodet mellom bena, samler tårene seg i øyevippene dine, slik at når du går ut på avdelingen igjen, har du ikke striper nedover ansiktet, men stjerner foran øynene.»

Masechaba har alltid drømt om å bli lege, men når drømmen går i oppfyllelse blir hun konfrontert med den harde virkeligheten i Sør-Afrikas offentlige sykehusverden. Hun flytter ut av sitt dypt religiøse barndomshjem og inn i en leilighet sammen med den politisk bevisste legen Nyasha fra Zimbabwe. Vennskapet åpner Masechabas øyne for den utbredte fremmedfrykten for innvandrere fra andre afrikanske land etter oppløsningen av apartheid.

Skal Masechaba risikere å sette sin egen sikkerhet til side for å kjempe for rettighetene til sin venninne og kollega? Dette skjebnesvangre valget innebærer først at hun må ta et oppgjør med sine egne demoner.

Menssmerter er en følelsesladet og sterk politisk roman om rasisme, kjønn og situasjonen for unge kvinner i dagens Sør-Afrika.

Mine tanker om boka
Selv om romanen er relativt kort, gjør den allikevel inntrykk. Det er en potensiell mulighet for at en kan bli noe forbannet til tider over behandlingen av innvandrere og kvinner, men det er allikevel viktig at en får øynene opp for nettopp slike problemer. I tillegg har forfatteren et bra språk. Det eneste som irriterte meg litt var kanskje litt mye religion for min del, men det er bare flisespikkeri fra min side siden jeg ikke er verdens mest religiøse person.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge