Omtale; En bokhandlers dagbok av Shaun Bythell

For en liten stund siden fikk jeg tilsendt et leseeksemplar av boka En bokhandlers dagbok av Shaun Bythell fra forlaget. Jeg har nå lest boka og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
I den idylliske skotske småbyen Wigtown driver Shaun Bythell bokhandelen The Bookshop. Hyllene er fulle av glemte mesterverk fra litteraturhistorien. Spørsmålet er om noen vil betale for dem?

En bokhandlers dagbok er en skarp og morsom skildring av en bokhandlers prøvelser i vår tid. Samtidig er det en hyllest til den viktige samfunnsrollen som bokhandelen har – og et lidenskapelig forsvar for verdien av å lese bøker.

Mine tanker om boka
For oss som har en forkjærlighet for bøker, samt har jobbet i bokhandel og/eller bruktbokhandel/antikvariat, vil nok flire flere ganger mens vi leser denne boka. Boka får frem gleden av bøker, samt frustrasjonen over enkelte "spesielle" kunder. Det som derimot var et irritasjonsmoment fra min side er at det norske forlaget har kategorisert boka som roman, selv om den egentlig er faglitteratur.

Noe som nevnes i boka er en annen bokhandel med navnet The Open Book, som er en nokså populær plass en kan overnatte via AirBnB. Så hvis ikke En bokhandlers dagbok av Shaun Bythell gjør at en blir fristet til å besøke bokbyen Wigtown, burde i hvert fall The Open Book gjøre susen. Selv har jeg vært fristet til å reise dit i et par år, og denne boka gjør at jeg er enda mer fristet.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge