Omtale; Gildra av Hilde Susan Jægtnes

For noen måneder siden fikk jeg tilsendt et leseeksemplar av romanen Gildra av Hilde Susan Jægtnes fra forlaget og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
«Hun ville dusje, det var det eneste hun ville. Hun ringte på en dør, prøvde å gjette hva klokken var, ga opp. Noen åpnet, en kvinne med utydelig utseende, sitrende forsøk på et smil. Kan jeg være så snill å få låne dusjen? ba hun med tårer i øynene. Jeg er fra Norge. Jeg orker ikke mer. Kvinnen nikket nølende, rygget og ga plass til henne - at noen ville slippe henne inn - alt hun ville var å dusje, å skylle av seg uvesenet. Vodkaflaska hadde hun satt fra seg bak gjerdet, kvartfull.»

Hanna reiser til Island for å jobbe på bondegård som et ledd i veterinærutdannelsen. I ett år strever hun for å bli akseptert i et samfunn preget av hardt fysisk arbeid, utilregnelige dyr og overskridende fyll.


Mine tanker om boka
Noe av det jeg virkelig likte med boka var skrivestilen og språket til forfatteren og det passet til innholdet i romanen. I tillegg fikk jeg sansen for hovedpersonen i boka, Hanna, som var hardtarbeidende og pålitelig, og beskrivelsene av gårdsarbeidet.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge