Omtale; Kryssild - mitt liv som flyktning av John Bosco Ngendakurio og Jostein Holmedahl

Jeg har som nevnt et "Land i verden"-prosjekt når det gjelder bøker og det er ikke alle land det er like lett å finne noe fra. I forbindelse med Burundi, endte jeg opp med å lese Kryssild - mitt liv som flyktning av John Bosco Ngendakurio og Jostein Holmedahl og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Den usminkede og rørende historien til en unggutt som kjempet seg gjennom krig og fornedrelse - til en trygg tilværelse i Norge. John Bosco Ngendakurio (født 1980) overlevde så vidt folkemordet i Burundi i 1993. Året etter klarte han å flykte til Tanzania. I 2003 kom han til Norge som FN-flyktning, og i dag bor han med kone og datter i Mosterhamn på Bømlo. Med støtte fra institusjonen "Fritt Ord" har Bosco Ngendakurio gått opp igjen sine flyktningspor, og i samarbeid med forfatter Jostein Holmedahl presenterer han her sin historie. Utgivelsen er støttet av "Leser søker bok", en allianse som jobber for tilrettelagt litteratur. - Det er viktig at nordmenn leser "Kryssild". For er det sikkert at nordmenn forstår oss flyktninger hvis vi på grunn av vår fortid gjør noe rart? Med boka mi vil jeg vise hvor tøft det er å være flyktning - å miste sitt land, sin identitet, alt man er glad i. Får nordmenn vite om fortiden vår, blir det lettere å få oss integrert i Norge, sier John Bosco Ngendakurio.

Mine tanker om boka
Det er litt vanskelig å være for kritisk til denne boka, spesielt på grunn av tematikken. Det er en sterk bok som omhandler, krig, folkemord, død og fordervelse, men også håp. Kryssild er en bok som bør leses, fordi det er ikke lett å være flyktning og dette er noe boka formidler.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge