Omtale; Thoron - Jenta fra den grønne øya av Gunhild Haugnes

Tidligere i år var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av den historiske romanen Thoron - Jenta fra den grønne øya av Gunhild Haugnes fra forfatteren. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Thoron vokser opp hos sin hedenske mormor på den irske landsbygda. Lenge er hun uvitende om at hun er datter av den norske kongen Håkon Håkonsson. Som 14-åring seiler hun over havet og møter sin norske familie akkurat idet kampen om kongemakten går inn i den siste dramatiske fasen.
Selv må Thoron slåss for kjærligheten, for friheten, for å leve slik hun vil. Samtidig hviler en tung arv på hennes skuldre. Det er noe hun må gjøre for å få sjelefred, noe som strider mot alt hennes far står for.
Bli med på en reise til 1200-tallet. Aldri har landet vært så stort, rikt og mektig. Men det er mennene som rår.

Mine tanker om boka
Siden jeg hadde lest den første boka i serien, gledet jeg meg til denne. Jeg ble ikke skuffet, da den var spennende å lese. Det kommer også frem frustrasjonen og avmakten av å være i et samfunn hvor det er mennene som bestemmer, spesielt hvis en er en noe sta og egenrådig kvinne. I tillegg synes jeg det er veldig kjekt at det faktisk blir utgitt historiske romanen med vikingtiden, og ikke bare nær fortid, som f.eks. andre verdenskrig.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge