Omtale; En sånn jente - En dokumentar om voldtekt av Monica Flatabø

Etter å ha lest litt om boka En sånn jente - En dokumentar om voldtekt av Monica Flatabø på nettet, endte jeg opp med å låne den på biblioteket og nå kommer omtalen.

"Kvinner blir ikke voldtatt fordi de ikke er ansvarlige mennesker. Kvinner blir voldtatt fordi noen voldtar dem."

Beskrivelse fra forlaget
I en kommune på Østlandet blir flere tenåringsjenter voldtatt av kameratene sine. Selvjustisen i gjengen er brutal: «Hold kjeft, ellers er du ikke en av oss.» 

Marthe Stavrum er samboer med Norges-historiens mest notoriske serievoldtektsmann, Julio Kopseng. I ni måneder bor hun med mannen som mishandler, straffer og voldtar henne.


Andrea Voll Voldum blir med på nachspiel i Hemsedal der hun blir tilbudt dop. Hun er bevisstløs da tre menn bærer henne inn i en campingvogn. Andrea sier hun ble voldtatt i timevis.


Med innlevelse og engasjement forteller Monica Flatabø en rystende historie om voldtekter i dagens Norge. Hvorfor blir Marthe hos mannen som voldtar henne? Hvorfor er det så mange ungdommer som ikke vet hva en voldtekt er? Hvordan snakker vi med sønnene våre om sex? Og hvorfor er voldtekt fremdeles et stort samfunnsproblem i et likestilt og sivilisert land som Norge?


Mine tanker om boka
Det er en bok som er ubehagelig, men allikevel viktig (og sterk) lesning med tanke på temaet. Enkelte ting bør ikke feies under teppet, selv om en ikke synes det er "koselig" å snakke om det. I tillegg kan boka gi en stemme til de som har opplevd voldtekt med å si "dere er ikke alene".

"-Jeg har vært et offer, og mest sannsynligvis ser andre på meg som et offer fremdeles. Men jeg liker ikke den rollen. Jeg vil heller se på meg selv som en som har overlevd et helvete."

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge