Omtale; Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene av Kristian Ottosen

Jeg er blant de som ikke klarer å holde meg unna litteratur om andre verdenskrig. Da jeg kom over boka Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene av Kristian Ottosen, endte jeg opp med å kjøpe den. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Ravensbrück konsentrasjonsleir for kvinner lå i Mecklenburg nord for Berlin. Under krigen passerte ca. 130 000 kvinner leiren. Av dem var omkring 100 norske. I denne boken tar Kristian Ottosen for seg Ravensbrück-fangenes historie. Han skildrer dagliglivet i leiren, grusomhetene og fornedrelsen, men også oppofrelse og ukuelig livsmot, og han kommer inn på en rekke dramatiske enkeltskjebner. De norske fangene står i sentrum, men Ottosen forteller dessuten om selve leirens utvikling og dens plass i nazistenes konsentrasjonsleirsystem.

Mine tanker om boka
Kvinneleiren er en makaber og trist bok, men med tanke på tematikken er det en bok som bør leses. Det at forfatteren trekker frem enkeltskjebner, gjør at historiene får et ansikt og det som skjedde i Ravensbrück ikke bare blir statistikk og diffus politikk. 

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge