Omtale; Håpet 1787-1825 en roman om Dansk Vestindia av Mich Vraa

For et par år siden var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av den historiske romanen Håpet av Mich Vraa fra forlaget. Jeg fikk til slutt somlet meg til å lese boka og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Håpet er en velskrevet roman om slavetrafikken mellom Afrika og Dansk Vestindia som la grunnlaget for en ufattelig rikdom for dansk overklasse.

Kaptein og skipsreder Anton Fredriksen har tjent en formue på å seile slaver fra Afrika til Vestindia på fregatten «Håpet». Nå har han gitt opp denne siden av sitt virke, men uforvarende blir han og hans 14 år gamle datter Maria dratt inn i en siste slavetransport med skipet i 1803.

Tjue år senere kommer den idealistiske historiker og forfatter Mikkel Eide til Dansk Vestindia med det mål å fortelle sannheten om det brutale slaveriet, men hans idealer og oppfatninger settes på prøve, blant annet av de svarte selv.

Mine tanker om boka
Håpet er en interessant roman om et dystert tema. Det er flere historier i boka, men de blir vevd sammen på en bra måte. Beskrivelsene i boka er velskrevne og en får nesten lyst til å reise over Atlanterhavet for å besøke øyene som er nevnt. Håpet belyser et mørkt kapittel i verdenshistorien og den bør leses av den grunn.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge