Topp ti tirsdag; Ti bøker jeg elsket før jeg lærte å lese

Det er en ny tirsdag, noe som betyr en ny topp ti-liste, takket være bokbloggen The Broke and the Bookish. Denne ukens tema var "Throwback Freebie", så jeg ville trekke frem ti bøker jeg elsket før jeg lærte å lese. Jeg var nok blant de som ble lest for da jeg var liten, samt besøkte bibliotek en god del og det er nok en viss sannsynlighet for at det har påvirket meg senere i livet.

I tillegg viser artiklene Les høyt for barnet og Å lese for barna utvikler hjernen deres fra Forskning.no at det har sine positive effekter at unger blir lest for, så hvis en har smårollinger i hus, så kan en tenke tanken om en kanskje kan ha noen lesestunder en gang i blant.

Min liste er denne;

Med Tigeren og Bjørnen til Panama av Janosch

Mormor og de åtte ungene i skogen av Anne-Cath. Vestly

Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren

Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren

Folk og røvere i Kardemomme by av Thorbjørn Egner

Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen av Thorbjørn Egner

Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl

Danny og den store fasanjakten av Roald Dahl

Den fantastiske Mikkel Rev av Roald Dahl

Matilda av Roald Dahl

Comments

  1. My parents read to me when I was little, and I've always loved to read! Now I'm reading to my children. Here is my Top Ten Tuesday.

    ReplyDelete
  2. I really enjoyed reading Matilda when I was little. Great list!

    Here’s my TTT!

    Ronyell @ Rabbit Ears Book Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for the comment, and yes, Matilda is indeed a good book. :-)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge