Top Ten Tuesday; Top Ten "Gateway" Books/Authors On My Reading Journey

Kanskje på tide med nok en topp ti liste, takket være bokbloggen The Broke and the Bookish. Denne ukens tema omhandler "gateway" bøker som til en viss grad har påvirket lesinga mi.


Noen av bøkene som er nevnt, leste jeg for nærmere 15-20 år siden, men lista er i hvert fall som følger;


1.       Flere av barnebøkene til Roald Dahl, blant annet ”Charlie og sjokoladefabrikken”

2.       ”Brødrene Løvehjerte” og ”Ronja Røverdatter” av Astrid Lindgren

3.       Bram Stoker’s Dracula (ble hekta på skrekk/vampyr bøker etter det)

4.       Weetzie Bat serien av Francesca Lia Block

5.       Noen av titlene til Agatha Christie (husker ikke titlene for øyeblikket, men leser noe krim i perioder, men blir fort lei)

6.       En del ”Tommy og Tigern” av Bill Watterson (ikke direkte bøker, men tegneseriene er samlet i bokformat, og det var litt takket være den serien at jeg i dag er veldig glad i tegneserier og tegneserieromaner)

7.       Maus av Art Spiegelman var en av de første ”skikkelige” tegneserieromanene jeg leste

8.       Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel

9.       Hobbiten av J.R.R. Tolkien (fikk meg skikkelig interessert i fantasy, og jeg leste første året på videregående i 2004/2005, men var interessert i fantasy før den tid)

10.   Neverwhere av Neil Gaiman (gikk fra ”vanlig” fantasy til urban fantasy)

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge