Omtale; Jennifer Government av Max Barry
For flere år siden kom jeg over online spillet NationStates, som jeg for øvrig spilte i en periode. Det var opprinnelig en form for markedsføring av boka Jennifer Government av Max Barry, men spillet lever ennå. Og ja, jeg har fått lest boka innimellom pensumlesinga.
"What that Jennifer Government had said was true: you didn't appreciate freedom until it was too late."
Hack Nike roter seg oppi en arbeidskontrakt han ikke burde ha hatt, og ender opp i søkelyset til Jennifer Government. Handlinga blir drevet frem av forskjellige personer, selv om alt blir knyttet til Jennifer på en eller annen måte.
"He couldn't watch a girl bleed to death and then go make 3 per cent off stock trades. The idea was monstrous."
Romanen i seg selv er en satire med fokus på globalisering og markedshype (og markedsføring generelt). En verden hvor skatt er ikke-eksisterende, regjering er privatisert, og personene har etternavnet etter hvilket firma de jobber i. Selv om forfatteren drar det litt langt til tider, vil jeg tro det er poeng bak det hele. Et av de poengene, er hvor mye markedsføring påvirker folk. Om ikke annet, er det kanskje en bok som kan få enkelte til å tenke litt.
Fikk forøvrig sjansen til å krysse av Australia i "Land i verden"-prosjektet mitt med denne boka.
"What that Jennifer Government had said was true: you didn't appreciate freedom until it was too late."
Hack Nike roter seg oppi en arbeidskontrakt han ikke burde ha hatt, og ender opp i søkelyset til Jennifer Government. Handlinga blir drevet frem av forskjellige personer, selv om alt blir knyttet til Jennifer på en eller annen måte.
"He couldn't watch a girl bleed to death and then go make 3 per cent off stock trades. The idea was monstrous."
Romanen i seg selv er en satire med fokus på globalisering og markedshype (og markedsføring generelt). En verden hvor skatt er ikke-eksisterende, regjering er privatisert, og personene har etternavnet etter hvilket firma de jobber i. Selv om forfatteren drar det litt langt til tider, vil jeg tro det er poeng bak det hele. Et av de poengene, er hvor mye markedsføring påvirker folk. Om ikke annet, er det kanskje en bok som kan få enkelte til å tenke litt.
Fikk forøvrig sjansen til å krysse av Australia i "Land i verden"-prosjektet mitt med denne boka.
Comments
Post a Comment