Omtale; Huset ved moskeen av Kader Abdolah

Etter litt leting/kikking i bokhyllene mine, bestemte jeg meg for å ta fatt på boka Huset ved moskeen av Kader Abdolah, noe som gjorde at jeg kan krysse av Iran på "Land i verden" prosjektet mitt.

"Da huset ble bygd, åtte hundre år tidligere, hadde arkitekten utformet dette værelset spesielt med tanke på moskeens imam. Her lekte solen alltid så vakkert med skyggene, helt til mørket falt på. Først falt bare skyggen fra kuppelen over veggen, litt senere dukket minaretenes silhuett opp, deretter forsvant kuppelen og bare minaretene stod igjen. I det fargerike kveldslyset kunne skyggen av en due, den gamle kråka eller kattene dukke opp på veggene."

I flere hundre år, har moskeens åndelige ledere kommet fra familien Aqa Djan og huset deres ligger rett ved moskeen. I begynnelsen kan en slite med å holde styr på alle personene, men det går seg til etter hvert. Irans historie med regime og fundamentalisme blir blandet inn, sammen med dikt, legender og "hverdags-islam".

"Fjernsynet er amerikanernes maktmiddel. De bekjemper vår kultur og vår tro med de apparatene! Jeg har hørt så mye rart om fjernsynet, om skitne programmer som gjør ånden syk."

Det tar litt tid før boka får litt "futt", men språket og alle småhistoriene veier det opp.

"Tidligere hadde hun følt seg som en ballong med en snor som hadde viklet seg inn i en grein, nå følte hun seg plutselig befridd fra greinen, og hun steg høyt opp i luften. Det var en god følelse, samtidig gjorde den henne redd."

Comments

  1. fin omtale :) har lenge vurdert om eg skal lese denne, og tror nå at saken er avgjordt :) bøker om iran virker da spennende :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge