Omtale; Vanæret av Mukhtar Mai

Har hatt et ørlite lesekick den siste tiden av juleferien min og leste nettopp biografien "Vanæret" av Mukhtar Mai, som er fra Pakistan (jepp, nok en bok til "Land i verden"-prosjektet mitt).

"Men jeg gir aldri opp håpet. Livet mitt har en mening. Min ulykke kommer til nytte for samfunnet."

Boka forteller om da hun ble dømt av den lokale domstolen til å bli voldtatt, for noe broren angivelig skal ha gjort. Etter en slik opplevelse har kvinnene ofte bare en mulighet; selvmord. Det Mukhtar Mai gjør istedet for, er å snakke. Resultatet er at en hel verden setter søkelys på kvinners situasjon i Pakistan. I tillegg klarer hun å starte opp en skole i landsbyen der hun bor.

Selv boken er enkelt, rett fram skrevet, noe som får frem poenget uten altfor mye unødvendig "bullshit".

"Jeg var ikke egentlig en aktiv kvinneforkjemper, selv om mediene betraktet meg som det. Jeg har blitt det av erfaring fordi jeg har overlevd, en skarve kvinne i en verden dominert av menn."

Comments

  1. Det hørtes ut som en sterk bok!

    ReplyDelete
  2. Vi som feirer 100 år med stemmerett for kvinner i Norge i 2013, vet ikke hvor godt vi har det. Har lest et par bøker i samme "leia", men denne høres bra ut. Takk for tips!

    ReplyDelete
  3. Ja, takk for lesetips - bøker som dette liker jeg godt, interessante og nyttige!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge