Omtale; Tunisian Girl - Blogger i den arabiske våren

I månedskiftet tok jeg en kjapp tur innom bokhandelen på campus og kom over boka "Tunisian Girl - Blogger i den arabiske våren" av Lina Ben Mhenni, som jeg endte opp med å kjøpe.

"Den andre av de to var venninnen min, advokaten Leila, som overgikk seg selv den dagen og glemte problemene hun hadde i beina. Hun stilte seg i fremste rekke blant demonstrantene og trengte seg gjennom politisperringene. Bildet av henne ble fanget opp av flere utenlandske TV-kameraer og ble sendt verden rundt."

I boka forteller forfatteren om hvordan det var å være (kvinnelig) blogger mens den arabiske våren var i anmarsj og frem til diktatoren Ben Ali's fall. Det blir fortalt hvordan myndighetene prøvde å dysse ned opprøret og demonstrasjonene samtidig som det var en virtuell krig mellom nettaktivister og nettpirater på den ene siden og nettpolitiet på den andre.

Da jeg leste boka, slet jeg med å legge den i fra meg. Den var fascinerende og den viser hvordan enkeltmennesker kan påvirke i tillegg til hvilken makt sosiale medier kan ha.

"En ekte cyber-aktivist nøyer seg ikke med å sitte passiv foran skjermen. Han drar ut i felten, tar fotografier, filmer video og snakker med de berørte, og etterpå går han tilbake til skjermen sin og legger tingene ut på nettet slik at andre kan få ta del i dem."

Comments

  1. Situasjonen omkring den arabiske våren er utrolig interessant, og spesielt engasjerende synes jeg det er i forhold til kvinnene. Ja, denne boken må jeg sette på leselisten - takk for tips :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var litt derfor jeg endte opp med å kjøpe boka. ;-)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge