Land i verden prosjekt

Jeg har to større bokprosjekter som jeg prøver meg på; lese flest mulig av bøkene på 1001 bøker du må lese før du dør lista, i tillegg til å få lest en bok skrevet av en forfatter fra hvert land/territorium i verden.

Når det gjelder sistnevnte, er jeg noe usikker på om det er forfattere fra absolutt alle land i verden, men tanken bak er å få lest mye forskjellig og kanskje lære noe om skrivestil, kultur og diverse annet fra det respektive landet. Uansett så har alltid andre kulturer interessert meg.

Jeg har ikke kommet så langt i prosjektet ennå, men her er ihvertfall en liste over de bøkene jeg sålangt har lest fra "Land i verden" - prosjektet mitt.

Storbritannia; J. R. R. Tolkien – Hobbiten
USA; Edgar Allan Poe – The Fall of the House of Usher
Sverige; Astrid Lindgren – Ronja Røverdatter
Sri Lanka; Romesh Gunesekera – Reef
Russland; Anya Ulinich – Petropolis
Norge; Tarjei Vesaas – Isslottet
Nigeria; Chimamanda Ngozi Adicie – Purple Hibiscus
Kurdistan; Memhed Uzun – I skyggen av forspilt kjærlighet
Japan; Hitomi Hanekare – Slanger, piercing
Irland; Bram Stoker – Dracula
India; Preethi Nair – Gypsy Masala
Ungarn; Imre Kertész – Uten skjebne
Tyskland; Michael Wallner – April i Paris
Frankrike; Marguerite Durás – Elskeren
Danmark; Ole Lund Kirkegaard – Gummi-Tarzan
Colombia; Gabriel García Marquez – Alle mine triste horer
Kina; Chun Sue – Beijing Doll
Canada; Angela Dorsey – Det nifse huset
Bulgaria; Elias Canetti – Stemmene fra Marrakech
Brasil; Paulo Coelho – Veronika vil dø
Botswana; Alexander McCall Smith – Damenes detektivbyrå Nr. 1

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge