Omtale; Vågespill av Ann Rosman

For en liten stund siden var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av romanen Vågespill av Ann Rosman fra forlaget. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Ann Rosmans fjerde bok med Karin Adler utspiller seg på de grønne og forblåste Orknøyene, en plass med levende folketro og dype hemmeligheter. En plass for død og inderlig kjærlighet.

Den 5. juni 1916 forliser det britiske krigsfartøyet HMS Hampshire utenfor Orknøyene. Med seg til havbunnen tar det 700 menn, inkludert krigsministeren lord Kitchener. Ryktet sier at skipet var på vei til Russland med dyrebar last da det gikk på en tysk mine. I årene som følger er det mange dykkere som med livet som innsats forsøker å finne Hampshires myteomspunne skatt.

Nesten hundre år senere finner man en seilbåt drivende utenfor samme kyst. På dekk er det blod og spor etter slagsmål. Båten tilhører Bo Stenman, en pensjonert dykker fra Marstrand. Når det blir klart at det var Bo selv som seilet båten, drar kriminalinspektør Karin Adler og hennes kollega Folke til Orknøyene for å bistå politiet med etterforskningen. Et lik oppdages og enda en båt, og i jakten på hva som har hendt blir koblingene mellom den forsvunne Bo og det for lengst forliste skipet enda sterkere. En dykkerekspedisjon ved vraket på 70-tallet var nær ved å ende i katastrofe, og av ukjent grunn har Bo Stenman blitt uvenn med flere av sine tidligere dykkerkollegaer.

Mine tanker om boka
Vågespill er en fengslende bok som går frem og tilbake i tid og jeg slet med å legge den fra meg. Hvis en er interessert i krim, Orknøyene og skipsvrak, kan boka definitivt anbefales.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge