Omtale; Kvinner under krigen av Siri Walen Simensen

Siden jeg er interessert i historie, spesielt andre verdenskrig, endte jeg opp med å lese Kvinner under krigen av Siri Walen Simensen og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Boken presenterer vitnesbyrd fra 18 norske kvinner om deres opplevelser under andre verdenskrig. Her møter vi blant andre Rosa, som måtte flykte uten mamma og ble reddet av norske kvinners organiserte innsats, og Mia, som 19 åring begynte å dele ut illegale aviser og som måtte betale en høy pris for sin innsats.

Mine tanker om boka
Det positive med denne boka er at den trekker frem et bredt spekter av kvinnelige stemmer som ble påvirket av og opplevde andre verdenskrig på forskjellige måter.

Det var derimot flere ting som irriterte meg litt med denne boka. Først av alt var det ikke noen kvinnelige historier relatert til flyhistorie, så det burde vært et annet bilde på coveret, da det kan virke noe misvisende. I tillegg syntes jeg at forfatteren gjorde det veldig enkelt med å "bare" fortelle historiene til disse kvinnene uten å gå nevneverdig i dybden eller gi for mye kontekst rundt sett bortsett fra noen faktabokser. Noe annet jeg stusset på var oppsettet av kildene i slutten av boka. Det er helt greit å bruke personer som kilde, men hvis en skal bruke skriftlige kilder, burde det vært listet opp blant annet spesifikke sidenummer. Jeg stiller også spørsmålstegn med hvor pålitelig Wikipedia er som kilde hvis en har lyst til å ta boka og forfatteren seriøst.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge