Omtale; Djevelens rytter av Jan Ove Ekeberg

Tatt i betraktning at jeg for et par år siden leste Krigens læregutt av Jan Ove Ekeberg, ble fristelsen for stor da jeg så at bind to i serien Den siste vikingkongen, nemlig Djevelens rytter, hadde kommet ut. Jeg var såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar fra forlaget og i dag kommer omtalen av romanen.

Beskrivelse fra forlaget
Dramatisk og handlingsmettet roman om Harald Hardrådes ferd mot Konstantinopel.

Serien om Den siste vikingkongen er basert på virkelige hendelser i Harald Hardrådes liv. Djevelens rytter er bind to i serien, og en frittstående fortsettelse av Krigens læregutt.

Etter slaget på Stiklestad i 1030 befinner den unge Harald seg i utlendighet hos den russiske fyrst Jaroslav. Her tjener han som kriger, men setter snart kursen mot Konstantinopel, storbyen der makt og rikdom kan vinnes.

På veien dit, ute på de store steppene, møter Harald khazarene, et hestefolk som kalles djevelens ryttere. Her lærer Harald selv å bli en djevelens rytter.

Men Haralds og khazarenes kunster på hesteryggen hjelper lite da den bysantinske keiserens soldater går til angrep. De som ikke blir drept føres til Konstantinopel som krigsfanger. Der vekker Haralds lange lyse hår keiserinnens beundring, noe som leder ham frem til målet: Opptaksprøvene til keiserens hær av nordiske leiesoldater.

Mine tanker om boka
Personlig syntes jeg det var en interessant og underholdende roman som lett kombinerer historie og fiksjon uten at det føles anstrengt. Djevelens rytter får også til balansegangen mellom det å ha action og spenning, uten at handlinga går for fort frem, noe som gjør at hodet får puste litt innimellom.

Comments

  1. Denne har jeg også lest, men syntes Krigens læregutt var mye bedre. At den går rolig frem er i alle fall sikkert, og når det gjelder viking-liv byr den vel egentlig ikke på noe nytt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husker ikke så mye av Krigens læregutt, men husker den hadde litt mer action enn denne. :-)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge