Omtale; Perlehviskeren av Cathrine L. Wilhelmsen og Petter Winther

For en liten tid tilbake var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av barneboka Perlehviskeren av  Cathrine L. Wilhelmsen og Petter Winther og nå kommer omtalen.

Julius sitter på rommet sitt og tegner, mens han prøver å huske hva pappa nettopp hadde fortalt ham. Tegning pleier å hjelpe Julius hver gang han er trist eller redd, men denne gangen virker ikke fargeblyantene hans. I en glasskule Julius fikk til jul dukker jenta So opp, og hun tar med seg Julius og hans kosedyr Pappus på en eventyraktig reise inn i glasskulen. De er på jakt etter fargekreftene som har forlatt blyantene mens Julius prøver å huske hva det var pappa hadde fortalt ham. Kommer trioen til å finne fargekreftene, og kommer Julius til å huske hva pappa sa?

Personlig likte jeg boka veldig godt. Noe av det som klaffet for min del var tematikken (skilsmisse, følelser), det eventyraktige, samt de utrolig nydelige illustrasjonene i akvarell/blekk som passet til teksten. Jeg vil i tillegg tro at boka kan være en fin inngangsport til det å snakke om følelser/skilsmisse for barn.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge