Omtale; If You Could Be Mine av Sara Farizan

I forbindelse med Dive Into Diversity-utfordringa, bestemte jeg meg for at jeg skulle lese If You Could Be Mine av Sara Farizan.

"The love bite on my neck could one day be replaced by a rope burn."

17 år gamle Sahar har vært forelsket i bestevenninna Nasrin siden de var seks år gamle, og i løpet av tiden har de delt stjåle kyss og romantiske løfter. Problemet er at i Iran risikerer de å bli banket opp, fengslet og henrettet, så alt de gjør er i hemmelighet, og det hjelper ikke på at Nasrin skal gifte seg med Reza. Sahar vurderer ideen med kjønnsbytte; hun kan kanskje aldri få muligheten til å Nasrin i de kroppene de vil, men hvis Sahar bytter kjønn, er det ingen som kan stoppe dem.

Jeg likte temaet og problematikken i boka, men jeg følte at noen av karakterene var litt vel stereotypiske, enten det var naive Sahar, bortskjemte Nasrin eller "prince charming" Reza. Vel og merke er det positive at forfatteren tar opp problematikken og temaet om hvordan det er å være skeiv i Iran.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge