Omtale; Elsket og savnet: en gravferdskonsulents betroelser av Anne Marie Brenne og Eva Høydalsvik

For noen måneder siden var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av boka Elsket og savnet: en gravferdskonsulents betroelser av Anne Marie Brenne og Eva Høydalsvik fra forlaget. Jeg leste den kort tid etter og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Døden handler om de levende. Meningen med livet kan være et vanskelig tema, men en ting er sikkert: Døden kommer til oss alle. Kanskje er det en trøst å vite at dine etterlatte vil bli godt ivaretatt av en gravferdskonsulent. Meg, for eksempel.

Mine møter på jobb preges av sorg i mange varianter. Sorg kan være vakkert, men også grusomt. Mennesker uten en fasade, eller filter, mellom følelsene sine og resten av verden blir grenseløse. Jeg har opplevd nydelige møter, preget av gode minner og sterke bånd, men jeg har også opplevd å måtte være fredsmekler, og jeg er blitt utsatt for verbale angrep. Mennesker i sorg har ofte behov for at det er noens skyld. Jeg blir lett tilgjengelig. Men det er ikke min skyld at noen dør. Jeg bare er her, om dere trenger meg.

Mine tanker om boka
Elsket og savnet er en fin og filosofisk bok om noe som mange skygger unna - døden og gravferdskonsulenter. Selv om boka har et noe spesielt tema, vil jeg allikevel anbefale folk å lese denne, kanskje nettopp på grunn av tematikken i boka.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge