Omtale; Det ble natt i Caracas av Karina Sainz Borgo

For noen måneder siden var jeg såpass heldig at jeg fikk tilsendt et leseeksemplar av romanen Det ble natt i Caracas av Karina Sainz Borgo. Siden forfatteren opprinnelig er fra Venezuela, fikk jeg da muligheten til å krysse av nok et land i "land i verden"-prosjektet mitt. I dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Med gripende intensitet skildrer "Det ble natt i Caracas" en kvinnes desperate kamp for å overleve i dagens Venezuela.

I Caracas står Adelaida Falcon ved en åpen grav. Her gravlegger hun sin mor, den eneste familien hun noen gang har hatt. Adelaidas tilværelse er rasert, for samtidig som moren har blitt syk og gått bort, er samfunnet rund i ferd med å gå i total oppløsning. Brutale bander råder, og snart blir hjemmet hennes okkupert. Adelaida kastes for alvor ut i kampen for overlevelse i et land der vold og anarki råder, og der innbyggerne blir satt opp mot hverandre. Men skjebnen gir henne et grusomt valg - en mulighet til å unnslippe.

Karina Sainz Borgos kraftfulle debutroman er både skremmende, frodig og mørk. Historien minner oss om hvor raskt den verden vi kjenner kan forvitre - og om hvor sterk menneskets overlevelsesdrift kan være.

Mine tanker om boka
Det er en sterk og dyster bok om overlevelse, tap og muligheter. Det er langt fra en "fluffy" roman, men det er en bok som bør leses, spesielt med tanke på situasjonen i Venezuela. 

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge