Omtale; Jeg lever ikke lenger selv av Kristine Hovda

Rett før sommeren var jeg heldig nok til å motta et leseeksemplar av den selvbiografiske romanen Jeg lever ikke lenger selv av Kristine Hovda fra forlaget. Nå har jeg lest den og i dag kommer omtalen av boka.

Beskrivelse fra forlaget
Koden på bankkortet til femten år gamle Kristine er 6220. Tallene representerer vers 20 i Galaterbrevets andre kapittel i Det nye testamente. «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg», skriver apostelen Paulus. Det er en ordlyd hun tar helt bokstavelig. Tjue år senere står journalist og musiker Kristine Hovda på stranden ved Ogna, der hun ble døpt som tenåring, og lurer på om hun i det hele tatt kan bruke noe av det hun en gang lærte om Gud. Eller om hun må lære seg å leve selv.

Mine tanker om boka
Jeg lever ikke lenger selv er en reflekterende selvbiografisk roman om bedehus, frikirker og hvor lett ungdom kan påvirkes og/eller ødelegges, spesielt med tanke på at det er ikke alltid de er like kritiske til omgivelsene. Boka gir også en nokså bra beskrivelse av ungdomsmiljøet i frikirker, samt tankene til hovedpersonen.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge