Omtale; The Best Party of Our Lives: Stories of Gay Weddings and True Love to Inspire Us All av Sarah Galvin

Jeg kom over boka The Best Party of Our Lives: Stories of Gay Weddings and True Love to Inspire Us All av Sarah Galvin via ei venninne i USA (som medvirker i denne boka sammen med ektefellen) og jeg tenkte at boka passet perfekt til LGBTQIA Reading Challenge.

I en serie av essay får vi høre skeive sine historier om frieri, bryllupet og andre ting som har med hovedemnet ekteskap å gjøre. Hvert essay fokuserer på et par, hindringene de har hatt, lekser de har lært og kjærligheten mellom dem.

"In truth, there is an element of drag to most wedding clothing, in the sense that it's designed tp accentuate and exaggerate traditionally gender-specific characteristics. The idea of a gender spectrum is so new that often the "presentation" part of gender is taken for granted or ignored."

Det som er noe av det kjekke med denne boka er at den sprenger noen av illusjonene som enkelte kanskje kan ha om de erketypiske heteronormative kjønnsroller, samt boka er en fin hyllest til kjærlighet, og den viser at skeiv kjærlighet ikke nødvendigvis er så "annerledes" kjærlighet enn den hetero. Jeg er kanskje til dels noe inhabil til å skrive en ordentlig omtale av denne boka siden hun ene venninnen min, Carolina, er portrettert i boka sammen med ektefellen Alyson, og at jeg selv er bifil, men det får heller så være.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge