Omtale; Norske tilstander av Lars Lenth

Siden jeg allerede hadde lest Menn som hater ulver tidligere, klarte jeg ikke å motstå Norske tilstander av Lars Lenth. Nå har jeg lest romanen og i dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Familiedrama, rasisme, vindmøller og et forblåst hjørne på Stadlandet - Lars Lenth er tilbake med et samfunnsengasjert eventyr om norske tilstander.

Advokat Leo Vangen er forelsket. Anita Fostervold fra Stadt virker som alt han har drømt om, men det er før han treffer moren, 84 år gamle Agnes Fostervold - eks-akademiker, rasist og Rolling Stones-fan. Hun driver vindmøllepark på Hoddevik-fjellet og asylmottak i det gamle familiehotellet i Selje. Nå er mottaket tomt. Myndighetene har skrudd igjen krana. Matriarken vil selge både hotellet og vindmølleparken. De skadeskutte barna posisjonerer seg. Men for at salgene skal gå i orden, må Agnes Fostervold først kvitte seg med den afghanske familien i kjelleren, og leieboeren i steinbua på nabotomta - en lite samarbeidsvillig mann i bar overkropp og gul sydvest som kaller seg Even.

Mine tanker om boka
Med enkelte ufordragelige karakterer, samt interessante karakterer på generelt basis, var det en oppslukende satirisk roman om blant annet vindmøller, rasisme og grådighet. Er det derimot to karakterer jeg har sansen for i denne boka, er det Leo Vangen og Rino Gulliksen.

Norske tilstander er i hvert fall en bok som bør leses.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge