Omtale; Himmelgraven av Xinran

For en god stund siden leste jeg boka Himmelgraven av Xinran. I dag kommer omtalen.

Beskrivelse fra forlaget
Om kjærlighet og grusomhet -; en gripende og fascinerende dokumentarfortelling fra Kina og Tibet, av forfatteren bak lesersuksessen Stemmer i natten. I 1994 møtte Xinran kvinnen Shu Wen gjennom sitt berømte innringerprogram på kinesisk radio, og ble så sterkt preget av hennes livshistorie at hun har gjenfortalt den i denne boken. I 30 år -; et halvt liv -; vandret Shu Wen i fjellene Nord-Tibet, på leting etter sin forsvunne ektemann, soldat i Kinas hær. Dette er fortellingen om denne vandringen og dens konsekvenser. Foruten å gi et unikt innblikk i Tibets landskap, religion og nomader, gir historien et fascinerende beskrivelse av det komplekse forholdet mellom Tibet og Kina. Men mest av alt er Himmelgraven beretningen om hva det innebærer å ofre alt for den du elsker.

Mine tanker om boka
Himmelgraven var interessant lesning, spesielt siden jeg ikke kan så mye om Tibet. Takket være denne boka lærte jeg en ting og to. Boka var velskrevet og jeg har ingen problemer med å anbefale den.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge