Omtale; 60 damer du skulle ha møtt - Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt av Marta Breen og Jenny Jordahl

Da jeg så at 60 damer du skulle ha møtt - Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt av Marta Breen og Jenny Jordahl kom på langlista til Bokbloggerprisen ble jeg nysgjerrig siden jeg liker tegneserier, samt er interessert i kvinnehistorie, så jeg endte opp med å låne den på biblioteket.

8 av 10 biografier utgitt i Norge omhandler menn, og i enkelte skolebøker i historie er det flere navngitte nazister enn kvinner. Det at kvinner ofte har en birolle i historien, spesielt om mennesker, og det bestemte Marta Breen og Jenny Jordahl at de skulle gjøre noe med - i tegneserieformat.

Det var et bredt utvalg av kvinner i boka, og det er bare et lite utvalg, og jeg synes at det er positivt at kvinner blir trukket frem siden de ofte blir "glemt". Siden jeg har studert historie på universitetet, kan jeg garantere en ting; det er for det meste seirende, hvite, hetero menn som får oppmerksomheten, selv om det heldigvis har skjedd en (liten) endring siden 70-tallet.

Noe annet jeg synes var positivt var tegneserieformatet, da det gjør historie mer "lett tilgjengelig", ikke tørt og kjedelig, for både barn/ungdom OG voksne, samt boka kan fungere fint som et springbrett for videre lesing, da jeg vet at det blant annet er skrevet en biografi om Betzy Kjelsberg. Hvis du er interessert i tegneserieformatet, samt kvinnehistorie, kan 60 damer du skulle ha møtt definitivt anbefales.

Comments

  1. Tema er spennende og virkelig noe som opptar meg, men det var det med tegneserieformatet da. Nå er jo boken på langlisten så jeg må nok til pers :)

    ReplyDelete
  2. Denne må leses. Som Tine leser jeg lite tegneserier gitt, men langliste er langliste, og kvinnehistorie er alltid aktuelt! Ser fram til samlesingen!

    ReplyDelete
  3. Tine og Marianne; Håper at dere i hvert fall vil like den, selv om den kanskje kan virke litt vel basic for enkelte siden den tross alt er i tegneserie-format, men den er om ikke annet en grei måte å introdusere kvinnehistorie. :-)

    PS. Se på den som en unnskyldning for å lese tegneserie. ;-)

    ReplyDelete
  4. Jeg er straks ferdig med denne boka, og mener det er en fantastisk flott innføring i norsk kvinnehistorie. Dette burde vært pensum i ungdomsskolen (eller kanskje vgs).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syntes boka var en fin innføring jeg også. :-) Tror den hadde passet fint som pensum, med tanke på at den gjør kvinnehistorie interessant og lett tilgjengelig for ungdom, hvis du forstår hva jeg mener. Den er liksom ikke en tung, tørr og kjedelig biografi.

      Delete
    2. Jeg er helt enig, her får man en innføring, så kan fordypning eventuelt gjøres på en annen måte. Jeg har også skrevet om boka i dag, virkelig en utgivelse som fortjener oppmerksomhet :)

      Delete
  5. Flott innføring, viktig bok for nye generasjoner. Jeg har også blogget om boka i dag.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge