Omtale; Bursdagsgaven av Sue Monk Kidd

Jeg har tidligere lest "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd, og da jeg så at hun hadde kommet med boka "Bursdagsgaven", klarte jeg ikke å motstå fristelsen til å låne den på biblioteket. Vil og tro at boka passer inn under Dive Into Diversity-utfordringa jeg har blitt med på.

I Charleston 1803 er Grimké-familien samlet for å feire Sarah sin elleve års dag. Foreldrene gir henne den jevnaldrende slaven Hetty Handiful i bursdagsgave, men Sarah nekter å ta i mot. I flere år kommer Sarah til å kjempe for å avskaffe slaveriet, samtidig som Hetty drømmer om et liv i frihet utenfor slavegården.

"Kroppen min er en slave, men ikke tankene mine. For deg er det motsatt."

Jeg kan ikke nekte for at "Bursdagsgaven" er bra skrevet, og noe av det som gjorde det interessant var at en hadde fortellerstemmen til både Sarah og Hetty, slik at en fikk se ting fra flere synsvinkler. Det som irriterte meg bittelitt var at jeg følte det var "nok en slave-roman", selv om jeg vet at boka var inspirert av virkelige personer og hendelser.

Comments

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge