Omtale; En verdensomseiling under havet av Jules Verne

Har hatt boka ”En verdensomseiling under havet” av Jules Verne stående i bokhylla over 10 år, og har til slutt somlet meg til å lese den (slik kan det gå når en har for mange bøker å lese, men ikke nok tid). Heldigvis kan jeg krysse av kategorien "Oversatt litteratur" i Back to the Classics - utfordringa.

I 1866 blir en rekke skip skadet i sammenstøt med en merkelig dyrelignende skapning, og en ekspedisjon med professoren Pierre Arronax i spissen drar på leting etter svar på mysteriet. Som hell i uhell etter et kraftig sammenstøt med den såkalte skapningen, ender tre fra ekspedisjonen opp som fanger i ubåten Nautilus, med den noe mystiske kapteinen Nemo.


Selve boka var grei nok, men følte at personene var noe ensformige; Ned Land var ”for” besatt på flukt og tjeneren til Arronax var irriterende lojal. Vil derimot påpeke at det derimot ikke hadde vært feil og hatt biblioteket til kaptein Nemo.

Comments

  1. En uke på tokt med base i biblioteket til Nemo hadde ikke vært å forakte, men tenk tanken å bli tatt til fange for alltid der nede? Jeg hørte boken på lydbok da vi kjørte i 12 timer i strekk i fjor. Likte "tidsfordrivet" som forkortet kjøreturen men tror jeg hadde slitt hvis jeg skulle lest den mens det sto andre bøker og ventet.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge