Thursday, 10 July 2014

Omtale; En verdensomseiling under havet av Jules Verne

Har hatt boka ”En verdensomseiling under havet” av Jules Verne stående i bokhylla over 10 år, og har til slutt somlet meg til å lese den (slik kan det gå når en har for mange bøker å lese, men ikke nok tid). Heldigvis kan jeg krysse av kategorien "Oversatt litteratur" i Back to the Classics - utfordringa.

I 1866 blir en rekke skip skadet i sammenstøt med en merkelig dyrelignende skapning, og en ekspedisjon med professoren Pierre Arronax i spissen drar på leting etter svar på mysteriet. Som hell i uhell etter et kraftig sammenstøt med den såkalte skapningen, ender tre fra ekspedisjonen opp som fanger i ubåten Nautilus, med den noe mystiske kapteinen Nemo.


Selve boka var grei nok, men følte at personene var noe ensformige; Ned Land var ”for” besatt på flukt og tjeneren til Arronax var irriterende lojal. Vil derimot påpeke at det derimot ikke hadde vært feil og hatt biblioteket til kaptein Nemo.

1 comment:

  1. En uke på tokt med base i biblioteket til Nemo hadde ikke vært å forakte, men tenk tanken å bli tatt til fange for alltid der nede? Jeg hørte boken på lydbok da vi kjørte i 12 timer i strekk i fjor. Likte "tidsfordrivet" som forkortet kjøreturen men tror jeg hadde slitt hvis jeg skulle lest den mens det sto andre bøker og ventet.

    ReplyDelete