Omtale; Prosessen - tegneserieroman

Jeg tilhører blant de som har en viss forkjærlighet for klassikere og tegneserieromaner (selv om det ikke blir like godt gjenspeilet i bloggen). Da jeg kom over "graphic novel" versjonen av Franz Kafka's Prosessen på Mammutsalget i år, klarte jeg ikke å motstå (det er ihvertfall noen hakk bedre enn å kombinere horror og/eller sci-fi med klassikere som f.eks "Android Karenina").

Graphic novel-versjonen, i likhet med den orginale "Prosessen" blir hovedpersonen Josef K. vekket en morgen av at han blir arrestert av uforklarlige grunner og må forsvare seg i en noe små-absurd straffeprosess. Handlingen går fra et møte til det neste, med alt fra advokater til lettkledde kvinner.

En av fordelene med graphic novel-versjoner av kjente bøker, som jeg kanskje poengterte da jeg skrev om Drageløperen, er at kjente bøker har muligheten for å få seg et nytt (og yngre) publikum. Romanen Prosessen er kanskje noe tung for en 15-åring, mens tegneserieroman-versjonen er fullt mulig for dem å lese.

Comments

  1. Jeg er en fan av denne! Leste boka først og tegneserien etterpå for å "sjekke" at jeg hadde fått med meg det meste :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge