Smakebit på Søndag; Habanita

Nok en søndag, og kanskje på tide med en ny smakebit, som er fast tema hos Flukten fra virkeligheten.

Denne gangen skal jeg ta for meg boka Habanita av Fabiola Santiago. Boka omhandler Marisol, en kvinne som reiser fra Cuba som ti-åring sammen med bestemora. Når bestemora dør, begynner Marisol å engasjere seg i det cubanske flyktningmiljøet.

Til nå virker boka for meg som om forfatteren til en viss grad har kastet seg på trenden med (oppvekst-)romaner fra Cuba, men om ikke annet er den ihvertfall bra skrevet. I tillegg får jeg sjansen til å krysse av nok et land på "Land i verden"-prosjektet mitt.

"Jeg passerer en skjeggete uteligger som holder opp en papplate der det står: "Hvorfor ljuge? Jeg må ha en øl", ruller ned vinduet og slipper vekslepengene jeg har liggende i askebegeret ned i pappkruset hans. Han takker og bukker. Trengs ikke, de pengene har han fortjent med sin humor."

Comments

  1. Det har vært skrevet mye om liv på Cuba og flukt derifra i det siste. Har ikke hørt om denne boka før, men har på en måte fått nok om dette nå. Men interessen dukker nok opp igjen senere.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg nevnte vel kanskje til en viss grad Cuba-trenden i innlegget, og på en måte forstår jeg deg egentlig godt, selv om det er den eneste boka jeg har lest (i voksen alder) som har med Cuba å gjøre.

      Personlig har jeg fått Twilight og Fifty Shades i vrangstrupen (i mine øyne skal ikke vampyrer glitre).

      Delete
  2. Det låter som spännande läsning, jag tror inte jag läst något från Cuba. Ja, förutom Hemingway då.

    ReplyDelete
  3. Denne har jeg hatt på ønskelisten min i en halv evighet og jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt den enda. Jeg har i grunnen ikke lest så mange bøker om emnet i det hele tatt så jeg er ikke mett,setter en kryss bak denne på listen min så blir den snart kjøpt inn. Tusen takk for smakebit og påminnelse.Ha en strålende søndag.

    ReplyDelete
  4. haha... herlig humor på uteligger'n! :D Til forskjell fra flere av dere så har jeg ikke lest ei eneste bok om Cuba! Denne skal jeg jammen notere meg! Takk for smakebiten og tipset!

    ReplyDelete
  5. Stilig med en ærlig uteligger :-) Denne boken ligger her i hyllen og venter på at eieren skal ta seg sammen å få lest den! :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    ReplyDelete
  6. Cuba er et fascinerende land å lese om. Jeg har lest noen bøker med handling derfra, blant annet "Drømmehjerte".
    Ha en fin søndagskveld!

    ReplyDelete
  7. Har jeg ikke rappa denne nettopp fra biblioteket (altså lånt)? Hmmm kanskje tatt litt for mange bøker hjem når man begynner å glemme det man har tatt med seg, hehe:) Skal da ihvertfall leses, spennende at den er fra Cuba:) Takk for smakebiten og ha en fin fin søndag:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge