Omtale; The Complete Maus av Art Spiegelman


Sist uke ble forelesingene i amerikansk litteratur på universitetet avsluttet med Maus av Art Spiegelman. En av tekstene/bøkene jeg gledet meg mest med. Ikke bare fordi jeg er interessert i historie, men også fordi jeg har en viss forkjærlighet for tegneserier og jeg hadde lest den før.

Boka omhandler Vládek (faren til Art Spiegelman) sine opplevelser som jøde under andre verdenskrig og livet i USA etter krigen var over. Vel så mye kan en si at boka omhandler forholdet mellom Vládek og Art.

I boka har Spiegelman brukt dyreskikkelser som metaforer; jøder er mus, tyskerne er katter, franskmenn er frosker, amerikanere er hunder osv. En kan fort ta koblingen mellom "katt og mus"-leken/jakten og lojale hunder som kommer til unnsetning.

Spiegelman kunne laget detaljerte illustrasjoner, men valgte å bruke enkle tegninger, noe som kanskje fremhever budskapet på en helt annen måte.

Selv om det er en tegneserie-memoar, kan en oppleve "cut and paste" et par steder i boken, blant annet et fotografi av Vládek i fangedrakt. Ja, jeg skrev tegneserie-memoar, fordi at Maus er memoar over farens liv, og ikke en roman.

Forøvrig har Art Spiegelman fått "Pulitzer Special Award" for Maus.

Etter å ha lest Maus som pensum og hørt på en forelesing om den, har jeg fått en noe dypere forståelse for boka enn det jeg hadde før.

Uansett om en går på universitetet, er det uansett en interessant bok.

Comments

  1. Nå har jeg nettopp lest en grafisk roman og likte godt denne type litteratur. Maus kom jeg over da jeg prøvde å finne forskjeller på tegneserier og grafisk roman, setter den på leselisten nå!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Spotlight; Dancing in the Rain av Lucy Appadoo

Review; The Prettiest Girl in the Grave by Kristopher Triana

Annoncing the 2023 Diversity Reading Challenge